Intelligentieonderzoek bij kinderen: wat is het en waarom is het belangrijk?

Intelligentieonderzoek kind

 

Intelligentietests bij kinderen zijn een gebruikelijke praktijk die ouders, leerkrachten en andere verzorgers waardevolle informatie kan verschaffen over de intelligentie van het kind. Omdat kinderen in verschillend tempo rijpen en verschillende interesses hebben, is het belangrijk om te begrijpen hoe hun intelligentie zich ontwikkelt, zodat u de leermogelijkheden en beslissingen tijdens hun opvoeding kunt optimaliseren. Er zijn echter verschillende potentiële nadelen aan het gebruik van intelligentietests bij kinderen. Echter kan u direct hier terecht voor een intelligentieonderzoek van u kind, lees verder voor meer informatie. Voordat u uw kind test om een van de volgende redenen, is het belangrijk om te overleggen met een geestelijk verzorger die de nuances van de ontwikkeling van kinderen begrijpt.

Gedrag verbeteren

Er is een lange geschiedenis van het gebruik van IQ-scores als een manier om gedrag te verbeteren. Een van de eerste pogingen om IQ testen te gebruiken als een vorm van gedragscontrole kwam van John W. Watson, de grondlegger van het behaviorisme. In 1913 publiceerde Watson een studie waarin hij probeerde IQ-testen te gebruiken om het gedrag van zijn zoon te verbeteren. Uit de studie bleek echter dat het IQ nauwelijks verband hield met gedragsverbetering. Dit heeft geleid tot een zeer gemengde beoordeling van het potentieel van IQ-testen om gedrag te veranderen. Sommige studies hebben aangetoond dat kinderen hun gedrag verbeteren door een hogere IQ-score, maar andere studies hebben geen verband gevonden tussen IQ en gedrag.

Het beoordelen van leerbehoeften

Een andere veel voorkomende reden om intelligentie bij kinderen te meten is het vaststellen van leerbehoeften. Veel voorkomende voorbeelden hiervan zijn het identificeren van kinderen die leerproblemen hebben en extra hulp nodig hebben. Deze aanpak heeft echter twee belangrijke beperkingen. Ten eerste betekent de aanwezigheid van een handicap niet altijd dat een kind extra hulp nodig heeft. En ten tweede, zelfs als een kind extra hulp nodig heeft, is de beste manier om in zijn behoeften te voorzien het vaststellen van die behoeften en niet het gebruik van IQ-tests als enige middel.

Om getalenteerde kinderen te identificeren voor speciale onderwijsprogramma's.

Kinderen met een intelligentie onder het gemiddelde worden vaak in speciale onderwijsprogramma's geplaatst om hen te helpen hun achterstand in te halen. Helaas hebben deze programma's een geschiedenis van rassenscheiding en discriminatie. In een poging om deze problemen aan te pakken, hebben sommige staten een beleid ingevoerd dat scholen verplicht om de bovenste 25% van de leerlingen te selecteren voor programma's voor speciaal onderwijs om dit soort problemen te voorkomen. Helaas biedt dit beleid geen oplossing voor mogelijke raciale vooroordelen bij de identificatie van de beste leerlingen. En zelfs als dat het geval zou zijn, pakt het beleid geen kwesties van gelijkheid of inclusie aan.

Om risicovol gedrag te voorkomen of te ontmoedigen

Een andere mogelijke reden om de intelligentie van een kind te testen is om risicovol gedrag te voorkomen of af te schrikken. Als een kind bijvoorbeeld worstelt met illegaal drugsgebruik, kan het nuttig zijn meer inzicht te krijgen in zijn neigingen en uitdagingen. Dit soort testen heeft echter een aantal problemen. Ten eerste kan het kinderen ervan weerhouden om problemen met drugs of alcohol te melden. Ten tweede kan het ertoe leiden dat de samenleving aanneemt dat problemen met drugs of alcohol de oorzaak zijn van de lage intelligentie van een kind. En tenslotte kan het mensen die legitieme neurologische problemen hebben met drugsgebruik, zoals kinderen met ADHD en OCD, tegenhouden of afschrikken.